Magne Kristiansen

Tar ikke gjenvalg

Etter over seks år som styreleder, gir Magne Kristiansen seg ved årsmøtet i mars.

- Dette har ikke vært noen enkel beslutning. Det er den totale arbeidsbelastningen som gjør at jeg trer til side. Det er vel egentlig aldri et rett tidspunkt å gå ut av et slikt verv, men klubben er forhåpentligvis nå ved et veiskille der de største utfordringene ligger bak oss, sier Magne Kristiansen.

Lang fartstid

Magne Kristiansen kom inn i klubben som styremedlem i juli 2009. Sammen med Cultiva og Vidar Robstad og Svein Erik Halvorsen var han en del av redningsaksjonen som berget IK Start fra konkurs sent i 2009. Han har bidratt både på investorsiden, i klubbens administrasjon og ikke minst i klubbens styre. Først som styreleder i Start Toppfotball AS. Da samarbeidsavtalen opphørte i desember 2013 ble han styreleder i Idrettsklubben Start. Nå har han gitt klubben beskjed om å finne en arvtaker.

- Start betyr så mye for meg og jeg har hatt noen spennende år i klubben. Jeg kommer sikkert til å angre opptil flere ganger, sier han og smiler.

- Synd, men forståelig

Styrelederen vil bli savnet i klubben. Han har vært svært synlig helt siden han kom inn på investorsiden i 2009. Han var også daglig leder i klubben i tiden før Even Øgrey Brandsdal overtok.

- Jeg har nå jobbet tett sammen med Magne i 2,5 år og jeg er i tvil om det er han eller kona mi jeg har snakket mest sammen med i den perioden. Magne har vært limet i styret og har stått for kontinuitet de siste årene. Han har hatt en helt avgjørende rolle for at Start har holdt hodet over vann i en lang og utfordrende periode. Ettersom jeg og Magne er ulike på mange områder har det vært veldig spennende og lærerikt å jobbe sammen. Personlig syns jeg vi har utfylt hverandre meget bra. Derfor er det synd, men likefullt forståelig, at han ønsker å sjekke ut. Han kan gå ut med hodet hevet, vel vitende om at Start spiller i Tippeligaen samt får et overskudd i 2015, sier Øgrey Brandsdal.

Fortsetter til mars

Magne Kristiansen fortsetter som styreleder frem til årsmøtet i mars.

- Det blir slett ingen nedtrapping. Vi har mye som skal på plass – blant annet er det arbeid knyttet til budsjettet for 2016, sier Kristiansen.

Les Kristiansens «avskjedsbrev» til klubben her:

Til alle Start-venner

Etter å ha vært i «tenkeboksen» en lengre periode har jeg nå konkludert med at jeg ikke tar gjenvalg som styreleder i Start i mars. Ingen enkel beslutning.

«Jobben» som styreleder i over 6 år (først 4 år i Start Toppfotball og så 2 år i IK Start) har vært utrolig spennende og gøy, men også i perioder utfordrende og krevende.

Jeg har veiet argumentene for og mot beslutningen jeg nå har tatt. Det som til slutt tippet vekten i den retningen er summen av arbeidsbelastning. Det har vært flere krevende år og spesielt det siste året har vært ressurskrevende på mange måter. I tillegg har den «sivile» jobbdelen endret seg de siste 12-15 månedene. Mosvold Shipping, hvor jeg er en av fem eiere, ble delvis «reaktivert» i oktober 2014 og jeg fikk på deltid det daglig ansvaret for å følge opp. I tillegg gikk jeg i august i fjor inn som arbeidende styreleder i et teknologiselskap.

Men det kommer til å bli et stort savn å ikke være tungt involvert i noe jeg brenner for. Det aller største savnet blir å ikke jobbe tett med alle dere som jeg har jeg blitt godt kjent med over disse årene. Jeg har sagt det mange ganger før og gjentar det gjerne; det finnes ingen arbeidsplasser på Sørlandet der folk er mer glødende opptatt av jobben sin og er «all in» på samme måte som i Start. Det samme gjelder selvsagt også alle frivillige som stiller opp for klubben.

Det er vel egentlig aldri et «rett» tidspunkt å gå ut av et slikt verv, men klubben er forhåpentligvis nå ved et veiskille der de største utfordringene ligger bak oss.

Jeg informerte valgkomiteens leder i begynnelsen i desember om at jeg var i tenkeboksen og skulle gi svar rett over nyttår så Erik G har vært forberedt på at dette kunne bli utfallet og nok tenkt over alternativer. Det er mange dyktige folk i og omkring klubben så jeg er sikker på at valgkomiteen finner en god løsning.

Men……..det er fortsatt drøye to måneder igjen til årsmøtet så jobben er ikke ferdig ennå. Budsjett og spillerlogistikk skal på plass før en spennende 2016 sesong kan sparkes i gang.

Sportslig hilsen

Magne