Webredaksjonen

Start-web’en feirer 10-årsjubileum

I år er det 10 år siden web’en så dagens lys i form av tankespinn under en søndagstur på svabergene ute på Langenes.

Annonse:

Tom Berhus og Terje Leonardsen var tatt opp i A-stallen, og Lydersen, Dahlum og Mykland var stjerner

Internett? Hørt om det ja…

Oslonett.no % ?

Schibstednett?

Det var pionertider for Ole-Bernt Kristoffersen og Sture Johnsen. Med UNIX-koder og mye kludder. Men ut kom det. Stoffet om favorittklubben.  
I årene som fulgte fortsatte de privat å bygge opp nettstedet. De lærte etter hvert, og utviklingen på nettet gikk raskere og raskere. Internettet ble sakte, men sikkert allemannseie.

Offisielt nettsted

De første i Start som fattet interesse for det vi drev med, var Audun Myhre og hans markedssjef Reidar Retterholt. Domenet start.no ble etablert i klubbens eie, og Johnsen og Kristoffersen flyttet inn med filene sine. Dette var i 1998. Doménet var egentlig et kupp, og andre selskaper gjorde seg til beilere for å kjøpe det.

Dagbladets nettsatsing ville lage et portalselskap med nettopp det navnet. Etter mange forhandlinger med Starts neste markedssjef Birger Wersland, fikk de kjøpe doménet mot at Start fikk aksjer i boom-selskapet. De ble hovedsponsor året etter, og på det villeste var selskapet priset rundt 250 millioner kroner.  Året deretter, da dot.com-bobla sprakk, kunne aksjene bare kastes.

Johnsen og Kristoffersen flyttet nok en gang med sine filer over i det nystartede ikstart.no. Hvor alt er i den dag i dag.

Foto

De fikk i 2002 også selskap av Kristin Søvik, som tar de fleste bildene. Ikke bare til selve web’en, men også til sponsorer og annen markedsføring. Startweb’en har alltid utmerket seg med mye billedstoff.

Rivende utvikling

Birger Wersland innledet videre et samarbeid med et reklamebyrå for å profesjonalisere nettstedet visuelt og teknisk. Enda et hakk opp på den tekniske stigen kom de sammen med nåværende markedssjef Arne Ranneberg Nilsen. Start har måttet sette opp en egen webserver for å kunne ta unna trafikken.

Medieinnholdet utvides stadig. Tekst, lyd, bilder og video. Videoinnslag er blitt vanlig sammen etter at bredbåndet har gjort sitt inntog.

Neste steg kan etter alle solemerker bli egne direkte  TV-sendinger.

Nøktern info

Mange har etterlyst mer stoff av typen rykter og spekulasjoner rundt penger, overganger, skader og privatliv, men dette overlater vi til annen presse. Startweb’en skal bringe fakta. Når det har skjedd.

Ansiktet utad

I dag er nettstedet klubbens og Toppfotballens viktigste informasjonskanal utad.

Fire  markedssjefer og fem daglige ledere etter oppstarten.

Sture Johnsen arbeider som lærer i ungdomsskolen, og har drevet diverse freelance-jobber utenom. Alt fra oppbygging og vedlikehold av nettsteder til kurs og oppbygging av pedagogiske nettressurser. Var blant annet med på å dra i gang Fedrelandsvennens nettavis. 

Ole-Bernt Kristoffersen arbeider ”på fritiden” i Skattetaten, der han for tiden er informasjonsrådgiver. Arbeider også mye med teater. Dramatiske Selskab, Tangarevyen og annet på de ”skrå” bredder. Med tilhørende nettsteder. 

Kristin Søvik er også teaterarbeider, men utdannet lærer. Jobber med kostymer, blant annet Rosegårdens kostymelager. Og det som naturlig hører til.

Annonse fra Obos-ligaen: