Tre stjerner for utviklingsarbeidet

Start har fått tildelt tre av fem stjerner i akademiklassifiseringen for 2019.

Annonse:

I dag presenterer Norsk Toppfotball akademiklassifiseringsrapporten for 2019. Den rangerer hvordan norske toppklubber jobber med spillerutvikling. Start og de andre toppklubbene i Norge har blitt nøye målt og evaluert, og klubbene får tildelt fra en til fem stjerner utifra et omfattende poengsystem.

Start har i år fått tre stjerner, og det er utviklingsleder Alexander Øren godt fornøyd med.

- Vi hadde forventet å gå ned i poeng denne gangen. Vi har gjort store endringer i måten vi jobber på med spillerutvikling, ved innføringen av «Samarbeidsmodellen» i 2018. Det var et veivalg vi valgte å ta, der vi endret kurs. Derfor er vi veldig fornøyde med å få tre stjerner samtidig som vi har gjort om modellen vår, sier Øren.

Start fikk fire stjerner under akademiklassifiseringen i 2017.

Alexander Øren
Alexander Øren

- Vi måles på hvordan vi følger opp planene vi har lagt, så når vi har gjennomført store endringer i måten vi jobber på så ble det vanskelig å score like høyt. Vi har uansett stor tro på at den modellen vi nå har valgt er den rette for Start og sørlandsfotballen fremover, sier Øren.

Samarbeidsmodellen innebærer at Start og Donn ble enige om å samle barnefotballen på Lund i Donn fra og med januar 2019.

Start har i dag kun tre lag, A-laget, G19/Start 2 og G16. Sentralt i Samarbeidsmodellen er også samarbeidsavtaler med flere lokale klubber, som Jerv, Vigør, Våg, Gimletroll og Randesund. I tillegg har klubben sterkt fokus på samarbeid med både skoler, Universitetet i Agder og NFF Agder.

Øren forteller at han er fornøyd med hvordan modellen har fungert foreløpig.

- Vi har fått en tettere og bedre dialog med flere av de største lokale klubbene i Kristiansand og omegn. Så skal vi utvikle og utvide samarbeidet med lokale klubber, skoler, fotballkretsen og andre aktører videre i årene fremover. Et konkret eksempel er at vi nå tilbyr et omfattende trenerkurs for ambisiøse trenere i våre samarbeidsklubber, sier Øren.

 

Flere lokale A-lagsspillere

Blant det klubbene blir målt på er «produktivitet» kanskje det aller viktigste. Det viser hvor mye spilletid klubbutviklede spillere har fått i toppfotballen de siste tre årene (2016-2018). Klubbutviklede spillere defineres som spillere som har spilt tre år i klubben før fylte 21 år.

- Her ser vi en positiv utvikling. Vi har økt scoren vår på «produktivitet» siden sist, og den utviklingen har fortsatt i 2019. Kort fortalt betyr det at flere spillere som kommer fra vår utviklingsavdeling får spilletid i Start eller andre toppklubber, sier Øren.

Start har i år lavest gjennomsnittsalder av alle klubbene i OBOS-ligaen på spillerne som har fått spilletid i serien. 11 av 24 spillere i dagens A-stall er fra Sørlandet.

Segberg
Erlend Segberg er blant de klubbutviklede spillerne i Start som har spilt mye de siste sesongene.

 

Ønsker å være blant de beste 

Akademiklassefiseringen skal sørge for at toppklubbene i Norge jobber systematisk og bra for å få frem nye toppspillere.

- Dette ble innført fordi norske toppklubber erkjente at det måtte jobbes bedre og mer målrettet for å få frem bedre fotballspillere fra Norge. En del av pengene i medieavtalen er derfor øremerket spillerutvikling i toppklubbene. Det synes vi er positivt, sier Atle Roar Håland, operativ leder sport i Start.

Håland har sterk tro på at Start skal fortsette å få opp gode sørlandske spillere i årene fremover.

- Vi har stor tro på den «Samarbeidsmodellen» vi nå har fått til, og vi skal jobbe hardt og godt i årene fremover for å utvikle den videre slik at ambisiøse, unge fotballspillere på Sørlandet får de beste mulighetene til å realisere sine drømmer, sier Håland.

- Ambisjonen vår er å være blant de fremste utviklingsklubbene i landet, der sørlendinger til enhver tid skal ha sentrale roller på A-laget, sier han.

Hele akademiklassifiseringsrapporten kan lastes ned her.

Annonse fra Obos-ligaen: