Rivende utvikling i markedsavdelingen

For få år siden var Arne Simonsen markedsavdelingen alene. Det siste året har det blitt jobbet hardt for å bygge opp en solid kommersiell avdeling. Nå er laget komplett, og klare til å hjelpe Start mot toppen av tabellen.

På bildet: Espen Eriksen (f.v.), Arne Simonsen, Magne Andersen og Christian Haave.

I starten av september hadde Christian Haave og Magne Andersen sine første dager i markedsavdelingen i Start. Sammen med Arne Simonsen og Espen Eriksen skal de jobbe for å skaffe inntekter til klubben fremover.

- Jeg tror det er en spennende reise på gang, med nye eiere og en ny grunnmur på plass. Jeg har tro på at vi står over for en stor opptur. Det å jobbe med en merkevare som Start er spennende. Alle har en mening om Start, på godt eller vondt, så det er ikke vanskelig å komme i dialog med folk, sier Haave.

Lojale partnere

Kontrasten er stor fra da Arne Simonsen tok over det som i 2014 var en enmanns markedsavdeling. Den gang befant Start seg i utfordrende farvann. Økonomien var krevende, og det var hyppige nedskjæringer.

Med lite annet enn kreativitet til rådighet, samt støtten fra Starts mange, og lojale partnerbedrifter, klarte Arne og Start likevel å holde den «kommersielle skuta» i drift.

Simonsen berømmer Starts partnere på det varmeste.

- Den lojaliteten, utholdenheten og troa som våre trofaste partnere har vist er det bare å ta av seg hatten for. Våre partnere fortjener virkelig en opptur med klubben. Sammen med våre supportere er de klubbens viktigste støttespillere, sier Simonsen

I 2017 endret mye seg i klubben. Nye eiere i Start En Drøm kom inn med kapitalinnskudd, og med kyndig bistand fra konsulentene Asgeir G. Hartveit og Eivind Haddeland har det blitt jobbet hardt også i den kommersielle avdelingen for å kunne nærme seg de beste i norsk fotball.

På ett år har klubben mer enn doblet antall partnere, til 155 i skrivende stund.


Ambisiøse mål

Målene for årene fremover er ambisiøse. Med kommersielle inntekter på 26 millioner i 2018 er vi fortsatt på nedre halvdel av tabellen i Eliteserien.

- Vi har alle muligheter på sikt til å krype helt opp i ryggen på klubber som Vålerenga, Brann og Molde, sier Eivind Haddeland, kommersiell leder i Start.

- Med en nyutviklet kompetanse i ryggen, og et nettverk av fantastiske partnerbedrifter, så er vi godt rustet for tiden fremover, sier Arne Simonsen.

Målet er å utvide partnernettverket til å omfatte 250 samarbeidsbedrifter, samt øke partnerrelaterte inntekter til 35 millioner årlig.


Utvikling av konsepter

Starts visjon legger klare føringer for hvordan Start skal jobbe fremover overfor partnerne:

Start skal inspirere barn og voksne på Sørlandet til å tro på, og å realisere sine drømmer og visjoner.

Et stort fokusområde i denne perioden har derfor vært konseptutvikling både på kampdag og i nettverket.

Det skal være gøy og inspirerende å være Start-partner.

Responsen har vært formidabel, og Starts partnere har benyttet våre arrangementer hyppig.

- Årets partnertur i oktober blir en effektiv og behagelig reise til Torino der over 70 deltakere allerede er påmeldt. Årets partnerarrangementer har til tider vært fullbooket, og over 350 personer deltok på den årlig sponsorturneringen på Sparebanken Sør Arena. En modernisert og mer gøyal partnerrestaurant pryder nå Sparebanken Sør Arena og kapasiteten er sprengt, forteller Asgeir G. Hartveit, og legger til at samarbeidet med eventselskapet Headliner og Maxi Catering har gitt kampproduktet til partnerne et løft.


Gir stafettpinnen videre

Når sesongen er over er også oppdraget til konsulentene Eivind Haddeland og Asgeir G. Hartveit fullført.

- Sammen med Start og Arne har vi lykkes med å få på plass gode prosesser, konsepter og et bra team raskere enn det vi antok for ett år siden. Det ligger i en konsulents natur at involveringen fases ut når jobben er gjort, sier Haddeland.

- Vi er veldig fornøyde med det fundamentet som nå ligger der, men det skal videreutvikles. Potensialet har ligget her hele tiden, med et stort uforløst potensial som ikke kunne realiseres på grunn av manglende kapasitet. Nye eiere med investeringskapital har gjort det mulig å investere i økt markedskapasitet og dermed har vi fått muligheten til å ta tak i det potensialet som ligger latent i Kristiansand og på Sørlandet. Potensialet for utvikling er veldig stort. Allerede nå har vi sikret klubben betydelig inntekter for de neste tre sesongene og vi ser konturen av noe stort, sier Haddeland.

Hartveit Haddeland
Asgeir G. Hartveit (t.v.) og Eivind Haddeland avbildet da de kom inn i klubben høsten 2017. Siden den gang har mye skjedd, både på og utenfor banen. Logoen har også blitt fornyet. Arkivfoto

Mens Start kjemper om å nå toppen av norsk fotball på banen, jobber den kommersielle avdelingen for å klatre på tabellen når det gjelder inntekter.

- Vårt mål har vært å ta Start opp mot toppen på kommersiell side, og dermed legge grunnlaget for å kunne drive sunt, noe som er viktig om vi skal få et godt fotballag på Sørlandet over tid, sier Haddeland.

- Med over 150 partnere om bord, en kompetent markedsavdeling og økt kvalitet i produktene vi leverer til partnerne, har vi lagt grunnlaget for ytterligere økning i inntektene. Nøkkelen er å finne partnere som vil være med å løfte Sørlandets stolthet, og som kommer inn med positiv energi, sier Haddeland, som altså snart avslutter sitt oppdrag i Start.

- Det har vært veldig spennende, det er den mest levende arbeidsplassen jeg har vært på. Det er også utrolig behagelig å jobbe med et produkt som alle vil vel, og er engasjert og interessert i. Det har jeg aldri opplevd før. I tillegg har jeg også blitt kjent med mange spennende mennesker på kryss og tvers her, jeg har opplevd at en fotballklubb virkelig er en flott møteplass, sier Haddeland.

Annonse fra Eliteserien: